Archive for January 20th, 2009

Här kommer några bilder från vår resa.

Först ut en liten rackare som poserade utanför vår uteplats. Det tog några bilder innan jag insåg att han kanske ville vara ifred, inte fattade jag att han satt där och gjorde sina behov…

Det var ju lågsåsong så man kunde välja och vraka bland soltolarna, nu hade vi varsin solstol på vår uteplats så vi använde inte dessa någonting.

En dag när vi gick längst strandpromenaden så träffade vi på detta charmtroll. Han bodde i ett hus nere vid stranden. Eller vi vet inte riktigt om det bodde några där, det såg helt klart obeboligt ut i svenska mått mätt men husen är ju lite annorlunda där.

Sen kom denna killen men en bläckfisk i handen….

På tisdagen så åkte vi till den närmsta staden, Gran Tarajal, öns näst största stad dvs pytteliten. Jag glömmer alltid bort sånt, men man får liksom tänka sig Öland eller Gotland, hur stora städer finns det där liksom?

En dag gick vi upp för berget som var bredvid hotellet, en ganska ordentlig promenad. Vi hade förhoppningar på att stöta på getterna som vi träffat där dagen innan men de var väl mil därifrån. Det sägs att det finns fler getter än människor på ön. De knallar omkring lite överallt.

Dessa ganska otrevliga buskar är vad getterna åt från. Fanns inte så mycket annat att tugga i sig, hela ön är väldigt karg.

När vi kom högst upp så såg vi åt andra hållet att några hade bemödat sig med att klättra upp för berget och släpat med sig sina sprayburkar. Graffiti är inte alltid fult men här tycker jag det ser så himla fel ut. Vilka nötter.

Det var lite läckert att se hur växter som vi har som inneblommor växer i deras trädgårdar. Här är en passionsblomma men jag såg även meterhöga julstjärnor och såna fetbladsväxter.

På onsdagskvällen fick vi vår hyrbil, för att jag skulle kunna sova lugnt så begav vi oss till Gran Tarajal, kanske bara 5 minuter bort, så att jag kunde vänja mig vid att köra. Var ju inga konstigheter alls, samma skyltar och allting. Inte en parkeringsautomat så llångt ögat kunde se. Såg ingen alls på hela veckan. Här poserar David ute vid piren.

Frukosten såg praktiskt taget likadan ut varje dag, yoghurt, juice, ost och en baguette. Utsikten var inte att klaga på. Vi fick verkligen det perfekta rummet.

Dag 2 med hyrbilen åkte vi söderut. En timme tog det att ta sig till den södra spetsen. Där låg Morro Jable, en välsigt turistig stad. Stora hotellkomplex och tyskar överallt. ÖVERALLT. Där fanns en tre mil lång strand, helt underbart. Vi gick ganska långt längst den och vid ett ställe så mötte vi denna lilla krabat och hans 30-40 kompisar. De var överallt, sprang mellan benen på en och hoppade omkring och hade sig. Roliga att se på och försöka ta kort på. De var snabba, de små rackarna.

Vi hade inte supertur med vädret, det var 17-20 grader så det var varmt jämfört med här hemma men här kom det en regnskur och vi skyddade oss i en liten håla in i berget. Det där lilla staketet av stenar är lite typiskt för stränderna där, fast oftast är de ute på stranden. De är små vindskydd och folk har byggt upp för att lägga sig och sola i med lite skydd för vinden.

Comments 37 Comments »

Jag har inte scrappat en sida sen jag var hos Mysmasken i Kanada. Det är dåligt, mycket dåligt. Så jag tänkte att jag skulle handla lite prylar för att få igång mig själv. Men sen kom jag på att jag har massor med prylar så jag kom på idén att jag i stället skulle scrappa 10 LOs och sen får jag handla nytt. Så det är ett litet projekt som jag hoppas kommer klaras av snabbt. Jag skulle vilja åka på en scrapträff snart… men jag vet ingen som är på gång i stockholmstrakten….

Comments 9 Comments »

Igår kväll kom vi hem från en härlig veckas semester på Fuerte Ventura. Varmt och skönt, vädret hade kunnat varit något bättre men i jämförelse med Stockholms snöslask som jag ser ut genom fönstret nu så var vadret där nere kanon. Vi åkte ospecifierat och hamnade på ett fyrstjärnigt resorthotell med ett absolut perfekt rum, egen uteplats med utsikt ner mot vattnet. Underbart!

Jag ska kika igenom bilderna som jag tagit och sen får ni se dem också. Det är skönt att vara hemma även om vi gärna stannat en vecka till där nere. Men vad kall lägenheten är. Vi går omkring och fryser hela tiden, alla elementen är på max de känns bara fisvarma… Idag har jag tänt en massa värmeljus i arbetsrummet med förhoppning om att temperaturen ska höjas någon grad.